Uudised

Üheksandikud käisid Ida - Virumaal Vaadatud 3680 korda

01. november 2017

Neljapäeval, 19. oktoobril käisid Elva Gümnaasiumi üheksandate klasside õpilased õppereisil Ida-Virumaal. Reisi peamine eesmärk oli tutvustada Eesti ajalugu ja kultuuri ning Ida-Virumaad kui tähtsat kaevanduspiirkonda. Meie reisi aitas mõtestada vahva giid Enn.

Esimene peatus  teel oli Jõhvi kontserdimajas, kus on üks Eesti parima akustikaga  saale. Nimelt ehitati see Pärnu kontserdimaja järgi ning kõik vead, mis olid Pärnus, said siin parandatud.

Järgmine peatus oli Vaivara Sinimägede muuseumis, kus tutvustati  Vaivara kihelkonna kindlusehitiste ajalugu ning 1944. aastal toimunud lahinguid. Muuseumis on välja toodud palju erinevat sõjatehnikat, alustades püssikuulidest kuni miinide ja pommideni välja. Muuseum oli väga õpetlik, kuna kohal oli oma ala spetsialist, kes teadis kõigest kõike. Koha peal näidati ka õppefilmi sõjast ning sõja ohust ja levikust Eestis. Pärast muuseumiskäiku sõitsime Sinimägedele, kus on üks väga tähtis ausammas, nimelt Sinimägede memoriaal, mis asub Põrguaugumäe pangaserval ning see tähistab 1944. aasta Sinimägede lahingute asukohta. Ausambaks on üks üpriski suur metallist rist, mis jätab nii lähedalt kui kaugelt vaadates väga jõulise mulje.

Järgmine peatus oli Sillamäel, mis on peamiselt tuntud tööstuslinnana. 1947. aastal hakati sinna rajama ülisalajast NSV Liidu Kombinaati nr 7 koodnimega “Värvivabrik”. Nimelt oli leitud, et sealne pinnas sisaldab uraanoksiide ning kuna NSV Liidus ei olnud uraanileiukohti, rajas NSV Liit sinna uraani rikastamise tehase. Meie tehase juures ei käinud, vaid tutvusime linnaga.

Sillamäe meenutab väga Venemaad. Linnas on säilinud  vanad Stalini-aegsed hooned, mis meenutavad Vene linna. Üheksandikele tutvustati Mere puiestee juures asuvat nn Odessa treppi, millel on üks päris huvitav silmamoonutusefekt: nimelt kui asuda trepil vaatega merele, tundub trepi alumine pool väga lähedal, kui aga kõndida trepist alla ning vaadata tagasi üles, tundub ülemine aste väga kaugel. Millest see tuleneb? See tuleneb sellest, et alumine trepi ots on laiem kui ülemine, seega tundub, et trepp on ülevalt vaadates lühem ning alt vaadates pikem.

Trepi läheduses asub Sillamäe kultuurikeskus, mida meil õnnestus külastada. See on ilus ajalooline ehitis, mille saalis asub  väga suur kristallist  kroonlühter. Kultuurikeskuse keldrisse oli ehitatud tuumapommivarjend, mis on tehtud muuseumiks ning see on täis NSV Liidu lippe, pilte Leninist ja nõukogudeaegset tehnikat.

Langevoja juga oli meie järgmine peatus. See oli pigem selline väike kümneminutiline paus värske õhu hingamiseks ning jalgade sirutamiseks.  Kaunist vaatepilti pakkus juga, mis voolas suure vuhinaga ning vett oli palju. Juga oli vägev!

Järgmisena  külastasime Oru lossiparki. Minule meeldib vana arhitektuur ning sellepärast  on see reis olnud minu jaoks väga huvitav. Lossipargis oli purskkaev ning aeda kaunistasid põõsad, lilled ja taimed. Oru lossi juurest võtsime ette retke mäest alla mere äärde, kus ootas meid buss. Enne bussile minekut käisid kõik korra mere ääres ning enamus tegi seal ka pilte, kuna ilm oli vaatamata külmale tuulele siiski ilus ja meri kohises ning vahutas.

Viimane peatuspaik oli Eesti kaevandusmuuseum, kus meid viidi maa alla ning näidati, kuidas seal vanasti tööd tehti ning milliseid masinaid kasutati. Maa all sõitsime rongiga ja käisime erinevates käikudes. Laest tilkus vett ning tegelikult oli seal sügaval minu arvates päris kõhe olla.

Maa alt väljas,   kogunesime kõik õues ning tegime ühispildi.

Täname oma keemiaõpetajat Kaja Kalmust, kes selle ekskursiooni organiseeris.

Reisimuljeid jagas  9.a klassi õpilane Hanna Paalmäe

9.a klassi õpilaste arvamusi reisist:

“Mulle meeldis kuulata giidi juttu bussis, kui sõitsime ajaloolistest kohtadest mööda. Muljet avaldas suur rist Sinimägedel ja  hauaplatsid, mida oli nii palju.” - Elisabeth Henno.

“Ida-Virumaa reis oli väga hariv, sain palju uusi teadmisi ajaloo kohta ning nägin ka ümbrust. Eriti meeldis mulle kaevanduses, sest meil oli võimalus sõita rongiga ja üldse oli isesugune tunne maa all viibida. Mina läheks veel teine kordki koos teiste üheksandikega kuhugi.” - Janely Tensok.

“Reis oli  põnev. Ilm oli selge, kuid veidi jahe. Kogu päev oli huvitav, aga kaevandusmuuseumi külastus oli kõige sisukam ja meeldivam. Ainult koju jõudsime  natukene hilja.” - Reivo Päkko.

“Reis oli uskumatult informatiivne. Giid oli oma ala spetsialist. Bussireis meeldis mulle väga, c-klassiga sai palju nalja. Silmaring laienes.” - Rudolf Bellen